Jednym z najlepszych i niedocenianych sposobów reklamowania siebie i swojej firmy jest rekomendacja a najlepiej kilka rekomendacji klientów. Wielu właścicieli firm nigdy nie pyta zadowolonych klientów o napisanie opinii na temat wykonanej usługi bądź zakończonej współpracy.
Co ciekawe to właśnie pozytywne rekomendacje są tym co decyduje często o tym czy klient skorzysta właśnie z twoich usług. W dodatku nic Cię to nie kosztuje, najwyżej usłyszysz odmowe z ust klienta. Z doświadczenia wiem za to, że zadowolony klient chętnie napiszę bądź nagra kilka miłych słów na twój temat. Wystarczy grzecznie poprosić o napisanie rekomendacji.
Dlatego pamiętaj, zawsze po zakończeniu krótkiej lub dłuższej współpracy poproś swojego klienta o udzielenie rekomendacji. Z pewnością umieszczenie takich rekomendacji na Twojej stronie internetowej bądź stronie z ofertą, znacząco wpłynie na ilość osób, które chętnie kupią Twój produkt bądź usługę.
Co powinna zawierać skuteczna rekomendacja?
“To bardzo fajna usługa, serdecznie polecam”
To bardzo miłe słowa i super, że ktoś tak sądzi o naszej współpracy, ale niezbyt wpłynie to na sprzedaż naszego produktu. Aby rekomendacja wpływała skutecznie na naszą sprzedaż powinna zawierać odpowiednie elementy które możemy podzielić na kilka grup
Po pierwsze zapytaj klienta jak podobała mu się i jak ocenia waszą współpracę
- Co najbardziej podobało Ci się w naszej współpracy?
- Jak wasza współpraca wpłynęła na jego życie bądź jego firmę?
- Czy podobała mu się komunikacja z Tobą?
- Jak wiedza, którą zdobył wpłynęła na jego działania?
“Dzięki nawiązaniu współpracy z XYZ moja firma ma więcej klientów. Skończyły się wieczne pytania o więcej informacji dzięki dobrze zaprojektowanej i zrealizowanej stronie internetowej”
“Zawsze, kiedy potrzebowałem kontaktu, aby rozwiązać problem sprzedażowy, dział firmy XYZ służył pomocą będąc przy tym uprzejmym i skutecznym”
“Nigdy nie zostałem pozostawiony bez odpowiedzi. Wszystko było wyjaśniane i tłumaczone od razu po pierwszym kontakcie. Dzięki temu nasza współpraca świetnie się układała”
Konkretna cecha, najlepiej coś co was wyróżnia
Zapytaj klienta o to co wyróżnia waszą firmę albo naprowadź go na to co chciałbyś, aby powiedział. Jeżeli chcesz, aby twoja firma była postrzegana jako terminowa i rzetelna, zapytaj swojego klienta czy podczas waszej współpracy ocenił by Was tak. Jeżeli wykonaliście swoją pracę terminowo i rzetelnie tak jak chciał klient, nie będzie miał problemu, aby napisać Wam to w rekomendacji.
“Firma XYZ to grupa specjalistów, których wyróżnia terminowość i rzetelność dostaw. Zawsze można na nich liczyć”
Z czym przyszedł i z czym go zostawiasz
Jeżeli twój klient wynajął Cię abyś rozwiązał jakiś jego problem, zapytaj go czy udało osiągnąć się to co oczekiwał. Jeżeli zaspokoiłeś jego potrzebę, za którą zapłacił lub jeszcze lepie, jeżeli twoja usługa przeskoczyła jego oczekiwania to sam chętnie wystawi Ci pozytywną opinię. Zapytaj go jaki problem go sprowadził do Ciebie i jak twój produkt rozwiązał ten problem
“Kupiłem kurs o sprzedaży w Internecie od XYZ, aby móc utrzymać się i zostawić słabo płatną pracę, której nie lubię. Dzięki kursowi nie tylko mi się to udało, ale zarabiam teraz 4 razy więcej niż w starej pracy”
Dzięki takiej rekomendacji, kiedy na twojej stronie pojawi się osoba z podobnym problemem, możesz być pewny, że opinia byłego klienta wpłynie na jej decyzje zakupowe.
dane, dane, dane
Przykład 1
“Firma XYZ to specjaliści od reklamy w Internecie, Dzięki współpracy z nimi moje zyski w ostatnim miesiącu podwoiły się”
~Karol, Właściciel firmy
Przykład 2
“Firma XYZ to specjaliści od reklamy w Internecie, Dzięki współpracy z nimi moje zyski w ostatnim miesiącu podwoiły się”
~Karol Kowalski właściciel firmy FotoVOLT sp. z.o.o
Która rekomendacja jest według Ciebie bardziej wiarygodna 1 czy 2?
Jasne, że ta druga. Im więcej danych otrzymasz od swojego klienta tym lepiej zadziała rekomendacja. Stanie się ona bardziej wiarygodna w oczach potencjalnych klientów.
Skuteczna rekomendacja, podsumowanie:
Idealna rekomendacja powinna zawierać:
- Doświadczenia i emocje klienta związane z twoją usługą lub produktem
- 2 charakterystyczne cechy jakimi można opisać waszą firmę
- Z jakim problem przyszedł klient, jak udało się go rozwiązać i co mu to dało
- Dane, im więcej danych na temat firmy bądź osoby, z którą współpracujesz tym lepsza rekomendacja
Mam nadzieje, że wiesz już teraz jak skuteczna jest reklamowanie się poprzez rekomendacje swoich klientów. Z tego artykułu dowiedziałeś się jak powinna wyglądać skuteczna rekomendacja. Warto zwrócić też uwagę na to, że czasem warto odpuścić coś w potencjalnej rekomendacji, tak aby wydawała się bardziej wiarygodna.
Pokaż ten artykuł osobie, która może potrzebować wiedzy na temat skutecznych rekomendacji. Daj znać w komentarzu czy chciałbyś wpis o tym jak zachęcić swojego klienta do złożenia takiej rekomendacji.
Zajrzyj na moje media społecznościowe, gdzie dziele się wiedzą.