Efekt Aureoli

Efekt Aureoli – czym jest i jak go wykorzystać w marketingu.

Na pewno spotkaliście kiedyś kogoś kogo od razu polubiliście i przypisaliście mu fajne cechy oraz kogoś kto na pierwszy rzut oka wywołał u Was niechęć. Wynika to z naszej podświadomości i przypisywane jest między innymi efektowi aureoli oraz efektowi golema. Pierwszy z nich, efekt aureoli to nic innego jak przypisywanie cech charakteru na podstawie pierwszego wrażenia.

Efekt aureoli – definicja

Efekt aureoli to tendencja do przypisywania świeżo poznanym osobom określonych cech pozytywnych lub negatywnych na podstawie wyłącznie jednego kryterium. Ludzki organizm podświadomie przypisuje lepsze cechy do osób, które wywołały u nas pozytywne pierwsze wrażenie.

Jeżeli mężczyzna lub kobieta przyjdzie na pierwsze spotkanie punktualnie, dobrze ubrana i z ładną biżuterią automatycznie ocenisz ją lub jego jako dobrą i zaradną osobę. Efekt aureoli inaczej efekt halo nie wynika jedynie z wyglądu. Najważniejszymi atrybutami posiadającymi moc wywoływania efektu aureoli są:

  • mądrość/głupota,
  • dobroć/zło,
  • nieatrakcyjność/ atrakcyjność fizyczna
  • wygląd zewnętrzny (na przykład schludny/niechlujny).

Jak powstaje efekt Aureoli

Efekt Aureoli jest mechanizmem, który pomaga na co dzień oceniać innych ludzi. Jest jednak z nim problem. Mianowicie często nie jest on prawdziwy i zgodny z rzeczywistością. Każdy z nas może mieć po prostu gorszy dzień. Czy patrząc na to jak ubierał się Steve Jobs uznalibyśmy, że jest jednym z najwybitniejszych mówców i właścicielem jednej z największych marek na świecie? Raczej nie. Niestety jako ludzie przypisujemy status społeczny i cechy charakteru na podstawie zakorzenionych stereotypów.

Tendencja ta jest znana i opisywana przez psychologów nie od dziś. Za odkrywcę efektu aureoli uznaje się Edwarda Thorndike\’a, który jako pierwszy opisał to zjawisko i sprecyzował jego ramy.

Efekt Aureoli to zjawisko, które zachodzi również kiedy ktoś o nas mówi. Jeżeli usłyszymy o danej osobie miłe słowa z pewnością przy pierwszym spotkaniu bardziej ją polubimy niż kiedy wcześniej ktoś inny opisywał ją negatywnymi cechami. No dobra ale gdzie ten marketing, czas przejść do konkretów.

Jak wykorzystać efekt aureoli w marketingu

Zarówno agencja marketingowa jak i działy marketingu dobrze zdają sobie sprawę z efektu aureoli, dlatego zawsze dbają o wizerunek i pierwsze skojarzenia jakie klient doświadcza przy kontakcie z marką. Efekt aureoli można wykorzystać w marketingu na wiele sposobów i w przeróżny sposób. Propozycję i przykłady, które zaraz zobaczysz to tylko niektóre z pomysłów jakie można zastosować.

  • Dobrze wyglądająca, szybka i przejrzysta strona internetowa. Klient, który wchodzi na stronę internetową i widzi grafiki sprzed 10 lat lub czeka aż strona po 4 sekundach jeszcze się nie załadowała jest zniechęcony do czytania dalszej oferty firmy. Jeżeli działasz przez Internet zadbaj o to a na pewno zwiększysz liczbę odwiedzin strony.
  • Zadbaj o potencjalnego klienta jak by był już twoim najlepszym klientem. Prosta zasada, która może zmienić odbiór Twojej firmy o 180 stopni i sprawi, że klient będzie wolał kupić u Ciebie drożej niż w innym miejscu za mniejsze pieniądze.
  • Zadbaj o wygląd idąc na spotkanie i zamieszczając zdjęcia w Internecie. Zastanów się jakiego ubioru wymaga Twoja branża czy jest to koszula, bluzka, marynarka czy może garnitur i krawat. Pamiętaj jak Cię widzą tak Cię piszą.
  • Zadbaj o opinie twoich klientów. To bardzo ważny punkt bo dobra opinia może wywołać lawinę informacji. Poproś swoich klientów o napisanie opinii na temat Twoich produktów oraz usług. Taka opinia zwiększy Twoją wiarygodność w oczach przyszłych klientów i wywoła efekt aureoli. Dodatkowo możesz poprosić klienta z którym współpracujesz o polecenie twoich usług konkretnej osobie, koledze, rodzinie czy znajomemu z pracy.
  • Twórz ciekawe treści i buduj autorytet. Autorytet to silne wywieranie wpływu na innych. Budowanie autorytetu daje ogromne możliwości. Dla innych ludzi autorytet jest tak ważny, że wystarczy przebrać aktora w biały kitel aby reklama sprzedawała więcej leków.

Efekt golema

Przeciwieństwem efektu aureoli jest efekt golema czyli przypisywanie negatywnych cech na podstawie pierwszego złego wrażenia. Jest to bardzo ważna informacja dla agencji marketingowych i działów marketingu. Jeżeli nasza firma tworzy pierwsze złe wrażenie możemy już na starcie stracić szansę na nowego klienta. Może mały przykład

Właściciel firmy jest umówiony na spotkanie z handlowcem drugiej firmy, z którą chce współpracować. Niestety handlowiec się spóźnia a właściciel firmy traci swój cenny czas. Po 10 minutach handlowiec przybywa na miejsce jednak właściciel firmy nie jest już optymistycznie nastawiony do współpracy. Oczekiwał, że handlowiec zapewni mu profesjonalną obsługę a już na starcie handlowiec okazał brak szacunku. Teraz handlowiec jest odbierany jako nie poukładany i nieprofesjonalny partner biznesowy. Handlowiec właśnie zapewnił sobie trudną rozmowę.

Podsumowanie

Efekt Aureoli to bardzo ważne zjawisko w marketingu, dlatego zastanów się co u Ciebie należy poprawić, a co powinno zostać bez zmian. Jeżeli nie wiesz jak zacząć skontaktuj się ze mną. Prowadzę agencję marketingową i chętnie pomogę Ci zadbać o pozyskiwanie nowych i utrzymywanie stałych klientów. Tutaj znajdziesz moją ofertę. Życzę Ci wspaniałego dnia, cześć.

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *