Jak pisać posty na social media

6 porad jak pisać posty na FB

W trakcie, kiedy Ty czytasz ten wpis, tysiące marek publikuje jakiś wpis na swoim Facebooku. Te liczby mogą przytłaczać, co? Wybicie się na Facebooku publikowaniem samych postów jest coraz trudniejsze. Wynika to z tego, że Facebook wciąż ogranicza ruch organiczny na naszej stronie. Chce przez to zachęcić nas do promowania postów za pomocą budżetu reklamowego. I choć nie mamy wpływu na politykę reklamową Facebooka, mamy wpływ na jego algorytm. Facebook może ucinać ruch organiczny, ale ma też skonstruowany algorytm, który decyduje o tym, jaki post będzie częściej oglądany. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć jak pisać posty na FB oraz innych mediach społecznościowych. 

Kiedy publikujesz post, algorytm FB ocenia czy Twój post jest angażujący i czy spodoba się użytkownikom. Powiedzmy, że Twoja strona na FB ma 1000 polubień. Algorytm zanim wyśle to większej grupie, sprawdzi najpierw Twój post na 100 osobach i zobaczy, jak reagują na Twoją publikację. Na reakcje te zbierają się takie rzeczy, jak kliknięcie w zdjęcie, polubienie, zostawienie komentarza, udostępnienie, zostawienie reakcji czy zapisanie zdjęcia. Jeżeli odbiór będzie fajny Facebook będzie promować go dalej, jednak też bez szału. Dlatego ważne jest, aby twoja grupa również chciała udostępniać Twój post dalej. Jeżeli chciałbyś przeczytać wpis o tym, co powinien zawierać post, aby był chętniej udostępniany, napisz mi o tym w komentarzu. A teraz przejdźmy do tematu tego wpisu, a zatem jak pisać posty. 

1. zadawaj pytania 

Aby zrozumieć, dlaczego zadawanie pytań jest ważne, warto zdać sobie sprawę, jak działa algorytm Facebooka. Ten przede wszystkim patrzy na ilość aktywności przy danym poście. Jeżeli uzna go za atrakcyjny, to pokazuje większej liczbie osób. Jednak nie ocenia go na podstawie swojej wiedzy czy doświadczenia, a na podstawie tego, jak reagują na Twój post użytkownicy Facebooka. Jeżeli pod wpisem jest dużo reakcji i komentarzy, post jest udostępniany itp., to algorytm przetwarza te dane na informacje, że wpis jest interesujący. Dzięki temu następnie pokazuje go większej ilości użytkowników. Tak samo, jeżeli post nie wzbudza reakcji, to algorytm blokuje go i nie pokazuje Twoim odbiorcom. FB zarabia na angażowaniu swoich odbiorców, więc dostarcza im tylko i wyłącznie interesujące materiały tak, aby skupić ich uwagę.  

Zadawanie pytań, najlepiej zamkniętych ułatwi interakcje z Twoimi odbiorcami i zachęci ich do pisania komentarzy. Dodatkowo pokażesz, że jesteś zainteresowany tym, co myślą na dany temat, a być może dostaniesz ciekawą informację, którą wykorzystasz w kolejnym poście. 

Pytania też fajnie sprawdzają się, kiedy chcemy uzyskać od naszych odbiorców informacje, jaki problem aktualnie im towarzyszy. Będziemy go mogli potem rozwiązać np. publikując wpis na ten temat.   

2. regularność 

Jeżeli publikujesz swoją treść regularnie, to przyzwyczajasz swoich odbiorców do tego, kiedy mogą oglądać Twoje posty. Sprawia to, że kiedy ustalasz, że publikujesz poniedziałek, środa, sobota, Twoi wierni fani będą wchodzić w te dni specjalnie, aby zobaczyć Twój kolejny wpis. Dzięki temu algorytmy Facebooka załapią, że te osoby wchodzą na Facebooka, dzięki Tobie i Twoim treściom. Przeniesie się to na promowanie Twoich treści do pozostałych użytkowników. 

Dodatkowo media społecznościowe, czy to FB, IG czy YouTube, wspierają kanały oraz konta, które publikują od dłuższego czasu i regularnie. Można powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju test. Tak jak na studiach na pierwszym roku daje się trudniejsze przedmioty, aby zrobić odsiew studentów mniej chętnych do nauki, tak tutaj odsyła się tych, którzy traktują platformę mniej serio i nie są tak zdeterminowani, aby tworzyć treść dla odbiorców.  

Ostatnią zaletą jest to, że kiedy Cię zabraknie na jakiś czas, zbudowana grupa wiernych odbiorców zacznie o Ciebie pytać i szukać Cię po Internecie. Przejdźmy do kolejnych sposobów jak pisać posty. 

3. rozwiązywanie problemów 

W pierwszym podpunkcie mówiłem, że uzyskane odpowiedzi na zadawane pytania mogą Ci się przydać. Na przykład, kiedy odbiorcy zdradzą Ci w odpowiedzi swoje problemy. Możesz wykorzystać je później jako jeden z ciekawszych postów na Twojej stronie. Zbierając np. 6 problemów lub więcej, możesz napisać na swoim blogu oddzielny wpis na ten temat. Jeżeli fajnie i rzetelnie odpowiesz na postawione problemy, podając rozwiązanie, które spodoba się Twoim czytelnikom, możesz być pewny pozytywnego odbioru. Czytelnicy po usłyszeniu odpowiedzi na swoje problemy na pewno zostawią Ci polubienie, część z nich zostawi komentarz, a może nawet udostępnią Twój post. 

4. wezwanie do działania 

Kiedy wstawiasz post, w którym oczekujesz od swoich odbiorców podjęcia jakiegoś działania, po prostu im to napisz. Ludzie często nawet jeżeli wiedzą, co mogliby zrobić, potrzebują kierunkowskazu, który jasno i prosto pokaże im, jaki powinien być ich następny krok po przeczytaniu czy zobaczeniu Twojego postu. Jak to zrobić? Napisz wprost przed linkiem, który wkleiłeś w pole tekstowe swojego postu, czego oczekujesz. 

  • Wejdź na stronę i sprawdź czy któryś z produktów objętych promocją pasuje do Ciebie. 
  • Przejdź do strony i zamów lampion dla siebie. 
  • Sprawdź nowy przepis. 
  • Przeczytaj mój nowy wpis pod tym linkiem. 

Taka zmiana może zwiększyć konwersję z danego postu nawet o 15%. 

5. jak pisać posty? z odpowiednią grafiką 

Facebook jak i inne media społecznościowe to, tak jak nazwa wskazuje, miejsce, gdzie buduje się społeczność i chce oglądać się zdjęcia zrobione na żywo, a nie katalogowe. Dużo lepiej sprawdzi się zdjęcie ubrania zrobione na sesji w plenerze niż na białym tle. Kubek czy torebkę również lepiej pokazać w użyciu. Po pierwsze dlatego, że lepiej pasuje to do odbiorców mediów społecznościowych, a po drugie ludzie, szczególnie kobiety, szybciej kupują przedmioty, które reklamujemy, pokazując jak ich używać. Dlatego tak dobrze sprzedają się kosmetyki reklamowane przez influencerki. 

6. konkursy 

Nie ma lepszego sposobu, aby zwiększyć zasięg swoich postów niż zorganizowanie konkursu. Ludzie będą udostępniać, komentować, lajkować i zapraszać swoich znajomych, aby wziąć udział w konkursie. Jest jednak jeden haczyk. Aby konkurs mógł zrobić show na Waszym Facebooku, nagroda musi być interesująca dla Twoich odbiorców. Nie możesz zaoferować im kubka z Twoim logo. To musi być coś, co będzie warte tych rzeczy, których od nich oczekujesz. Nie zapomnij, aby w grafice konkursu było dobrze widoczne Twoje logo. To bardzo ważne, dzięki temu nawet jeżeli ktoś nie polajkuje Twojego konta od razu, to podświadomie zapamięta Twoje logo i zakoduje je w głowie. Przy następnym kontakcie z Twoją marką wydasz im się bardziej wiarygodny. Świetnym sposobem jest włączenie do Twojego konkursu rywalizacji i zamienienie go w grę z nagrodami. Jednak jest to obszerniejszy temat na oddzielny wpis. 

Jak pisać posty – podsumowanie 

Poznałeś dzisiaj kilka wskazówek, jak lepiej prowadzić media społecznościowe. Mam nadzieje, że wprowadzisz te zmiany na swoim fanpage’u. Dowiedziałeś się dzisiaj, że aby lepiej pisać posty możesz: 

  • Zadawać pytania, aby zaangażować swoich odbiorców.
  • Rozwiązać problemy swoich odbiorców. 
  • Zastosować odpowiednią grafikę, pokazującą produkt w użyciu. 
  • Zawrzeć wezwanie do działania. 
  • Przeprowadzić konkurs. 

Jeżeli szukasz kogoś do poprowadzenia Twoich mediów społecznościowych, przeprowadzenia kampanii marketingowej, czy zaplanowania strategii, napisz do mnie tutaj bądź zapoznaj się z moją ofertą, zakładkę znajdziesz w menu u góry. 

Zapraszam Cię do przeczytania mojego wpisu na bloga, poświęconego tematyce pisania skutecznych nagłówków oraz na mój kanał na YT, gdzie dziele się swoją wiedzą z marketingu i sprzedaży. 

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *