W artykule Jaka powinna być rekomendacja, która sprzedaje pisałem co powinna zawierać idealna rekomendacja od Waszych klientów. Czas jednak wspomnieć o kilku sposobach jak zachęcić swoich klientów do napisania lub przekazania rekomendacji swoim znajomym i nie tylko. Zatem jakie są sposoby na zdobycie rekomendacji.
Powołaj się na emocje i doświadczenie klienta
Wyobraźcie sobie, że jesteście pośrednikiem nieruchomości. Jak myślicie, kiedy najlepiej zapytać swojego klienta o rekomendacje?
- Przy podpisywaniu umowy, kiedy jeszcze nie znalazłeś im klienta?
- Właśnie po podpisaniu umowy sprzedaży między pozyskaną przez Ciebie osobą i klientem?
- Tydzień bądź więcej po tym jak doszło do sprzedaży nieruchomości?
Oczywiście, że tuż po zakupie mieszkania. To wtedy zarówno u właściciela nieruchomości jak i osób, które od niego kupiły panuje najwięcej pozytywnych emocji. Właściciel właśnie dostał pieniądze za sprzedaż nieruchomości. Młoda para już planuje, jak umebluje nowe mieszkanie i jakie piękne chwile w nim spędzi. Dlatego to idealny moment, aby zapytać ich o rekomendacje. Warto zadać wcześniej kilka pytań.
- Czy podobała im się współpraca z Tobą?
- Czy są zadowoleni z rezultatów?
- Myśleli Państwo o tym czy chcą, aby Państwa znajomi również mogli skorzystać z takich usług?
Jeżeli na te 3 pytania klienci odpowiedzą “tak” możesz być pewny, że dobrze wykonałeś swoją pracę. Daje Ci to również zielone światło do zapytania o rekomendacje. Klienci patrząc, że są zadowoleni z Twoich usług sami chętnie będą chcieli zostać pośrednikami dobrej współpracy i pomóc znajomym. Tutaj jednak warto zaznaczyć, aby dali Ci namiar na osoby, które będą zainteresowane taką usługą np:
- Szukają akurat działki.
- Chcą wybudować dom.
- Planują zakup mieszkania.
- Chcą kupić auto.
- Potrzebują wsparcia marketingowego.
- Szukają kogoś kto zajmie się daną usługą.
Jeżeli otrzymałeś od klientów kilka namiarów na ich znajomych warto wspomnieć, że chciałbyś zadzwonić do tych osób do końca tygodnia. Następnie poprosić ich czy mogli by uprzedzić swoich znajomych, że będzie dzwonić do nich pośrednik nieruchomości o imieniu… który pomógł im w znalezieniu domu, z którego są bardzo zadowoleni.
Dzięki temu zdobyłeś namiar na potencjalnych klientów zainteresowanych twoimi usługami oraz rozmowa przez telefon będzie dużo sympatyczniejsza i bardziej wiarygodna dzięki powołaniu się na wspólnych znajomych. Przejdźmy do kolejnego sposobu na zdobycie rekomendacji.
Wzajemna współpraca
Dzisiaj pośrednicy nieruchomości będą zadowoleniu, bo jeszcze na trochę przy nich zostaniemy. Jeżeli prowadzisz swoje biuro nieruchomości pewnie znasz takie osoby jak producenci mebli, stolarze czy osoby zajmujące się wykończeniówką domów. Takie osoby prawdopodobnie mają kontakt z twoimi potencjalnymi klientami. Możesz wejść z nimi w współprace na wzajemne zdobycie rekomendacji.
Taka współpraca może polegać na polecaniu się i oferowaniu waszym klientom 10% zniżki na usługi waszego znajomego i na odwrót. Dzięki temu Ty pozyskasz dodatkowych klientów a Twój znajomy będzie mógł podarować swoim klientom nic nie kosztujący go prezent. Taki prezent to świetny sposób na budowanie relacji z klientem i zachęta dla niego aby polecać twoje usługi.
Zdobycie rekomendacji poprzez współprace z innymi firmami
Jeżeli prowadzisz sklep z instrumentami muzycznymi, możesz wejść we współpracę z lokalnymi nauczycielami muzyki. Wasza współpraca mogła by polegać na tym, że za każdą sprzedana gitarę, nauczyciel dostaje 5% kwoty, za którą sprzedano gitarę. Oczywiście musi być to gitara, która została kupiona w tym sklepie z polecenia tego nauczyciela muzyki. Taka współpraca mogła by działać również w drugą stronę. Za każdego poleconego klienta, sklep muzyczny dostaje odpowiedni % od zysków muzyka, który otrzymał z lekcji gry na gitarze.
Bonus, jako narzędzie na zdobycie rekomendacji
Prowadząc sklep z kursami lub prowadząc warsztaty możesz zaproponować uczestnikom takiego kursu po jego ukończeniu dodatkowy bonus w zamian za rekomendacje. Takim bonusem może być np. zniżka w droższym kursie prowadzonym przez Ciebie lub darmowy ebook. Nie należy oczekiwać od kursantów, że mają być to tylko pozytywne opinie, ważne, aby były one szczere. Warto dodać też element niedostępności np. Bonus w postaci mojego kursu z reklamy na FB za 50% ceny dla pierwszych 5 osób, które wyślą swoją opinie o kursie. Taką rekomendacje najlepiej zamieścić na swojej stronie internetowej. Sposób ten działa oczywiście też na innych produktach, nie tylko kursach i szkoleniach.
Zdobycie rekomendacji – podsumowanie
Pozyskiwanie nowych klientów to bardzo ważny element każdej firmy. Bez nowych klientów Twoja firma w najlepszym przypadku przestanie się rozwijać a w najgorszym upadnie. Skuteczne rekomendacje dla twojej firmy pomogą Ci się z tym uporać. Przypomnijmy sobie jak możesz je pozyskiwać:
- Powołaj się na emocje i doświadczenie klienta
- Wzajemna współpraca
- Współpraca z firmami nie będące twoją konkurencją, ale działające w tej samej branży. Muzyk- sklep muzyczny / Sklep z kosmetykami – salon kosmetyczny.
- Bonus w zamian za rekomendacje
Mam nadzieje, że zastosujesz tą wiedzę w swojej firmie i zaczniesz pozyskiwać więcej klientów. Sprawdź również mój wpis na temat tego jak sprzedawać swoje produkty po wyższej cenie.
Jeżeli znasz jeszcze jakieś sposoby na pozyskiwanie rekomendacji i poleceń, chętnie je usłyszę. Podziel nimi z nami w komentarzu.
Odwiedź i zaobserwuj moje media społecznościowe aby być na bieżąco z nową wiedzą.